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 doublage transparent

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5 participants
AuteurMessage
alchimie




Nombre de messages : 5
Date d'inscription : 21/09/2009
Age : 39
Localisation : Paris

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MessageSujet: doublage transparent   doublage transparent EmptyJeu 8 Oct 2009 - 12:32

Bonjour à tous,

J'aimerais avoir quelques renseignements sur les techniques de doublage transparent.

Nous avons à l'atelier un tableau du 17ème, à la dépose de la toile de doublage aveugle, nous avons découvert une signature et un monogramme sur la toile originale.

Nous avons penser à faire un doublage transparent, mais du peu que j'en sais, cette technique n'est pas à 100% transparente et nous ne voulons pas cacher cette signature.

Autre solution, nous aurions pu envisager de faire des bandes de tensions transparente, mais le monogramme se situe au plus près de l'emplacement des bandes de tensions.

Pour l'instant nous avons suspendu la restauration afin de mieux se renseigner sur les matériaux et les techniques dites "transparentes". Le peu d'information que nous avons eu est que ce type d'opération se fait avec de la toile de verre ou de la crépeline de soie.

Est-ce que vous auriez d'autres informations ?

Merci d'avance,

Alchimie
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CM




Nombre de messages : 346
Date d'inscription : 18/03/2008

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MessageSujet: Re: doublage transparent   doublage transparent EmptyVen 9 Oct 2009 - 5:38

Bonjour,

nous pouvons discuter des techniques de doublages transparents, mais dans le cas présent, si tu considères que des bandes de tensions sont suffisantes pour retendre la toile, inutile d'envisager un doublage.
Comme souvent une photographie serait utile pour mieux comprendre les difficultés de l'opération et avancer en commun vers une solution ou tout du moins dans le débat.
A très bientôt donc.

CM
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LN

LN


Nombre de messages : 2495
Date d'inscription : 12/03/2008
Age : 56
Localisation : Gaillac

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MessageSujet: Re: doublage transparent   doublage transparent EmptyVen 9 Oct 2009 - 6:43

je rejoins CM pour la petite photo. C'est toujours mieux pour comprendre.
Pour le doublage transparent, je crois qu'il y a eu un mémoire de fin d'étude à Avignon en 1988 ? ou 1989 ? par Christiane de Castagner (ou Castagnais - je ne sais plus comment son nom s'orthographie) sur le sujet. Ce mémoire est à la doc de l'école mais doit être également aussi à la doc de l'INP. Evidemment la consultation est malaisée car il faut se rendre sur place. A moins que quelqu'un ait ce mémoire dans sa doc. Pour ma part je ne l'ai pas.
Probablement que le sujet a été étudié depuis, mais je n'ai rien en biblio plus fraîche.
Comme toi j'en suis restée à la toile de verre et à la crépeline de soie. Ce dernier matériau peut peut-être faire un renfort local mais certainement pas des bandes de tension.


Dernière édition par LN le Lun 12 Oct 2009 - 6:47, édité 2 fois
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SCL




Nombre de messages : 83
Date d'inscription : 02/04/2008

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MessageSujet: doublage transparent   doublage transparent EmptyVen 9 Oct 2009 - 20:06

Bonjour,
Il y a plusieurs années, j'ai réalisé un doublage transparent avec de la crèpeline polyester alliée au Plextol B500. Le but du doublage transparent est d'obtenir la meilleure transparence possible avec un renfort suffisant du tableau. A partir du moment où un renfort est collé sur un revers, le doublage est difficilement 100% transparent. Deux critères sont à prendre en compte : 1/ le degré de transparence souhaité - 2/ la résistance apporté par le doublage.
Dans le cas de la crèpeleine polyester , sa résistance est inférieure à celle d'une toile de lin. Elle n'est pas utilisable en bandes de tension car très fine, avec un tissage lache et une résistance insuffisante. Il faut posé au préalable des bandes de tension en toile de lin .
Je ne connais pas suffisamment la résistance de la fibre de verre mais elle semble un peu plus rigide que la crèpeline. Il existe plusieurs grammages.

A bientôt
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Amélie

Amélie


Nombre de messages : 278
Date d'inscription : 16/05/2009

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MessageSujet: Castaignère   doublage transparent EmptyDim 11 Oct 2009 - 19:20

Christiane de Castaignère travaille au centre départemental de conservation restauration des œuvres d'art des Pyrénées Orientales, je pense qu'on peut l'appeler là bas.
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AM
Invité




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MessageSujet: Doublage transparent   doublage transparent EmptyLun 12 Oct 2009 - 7:10

Bonjour,
Voici deux articles sur le doublage transparent que j'ai retrouvé. Hélas! en anglais et dont j'ai perdu la source.
J'espère que ça pourra vous servir.
Question : Berger n'a t il pas conçu la béva pour réaliser des doublages transparents?

Antoine Maury

Abstract

This paper provides a survey of previously described transparent linings of paintings. This is followed by the description of a transparent cold-lining of a transparent oil painting on a starch-impregnated cotton canvas. The cold-lining was done with Plexrol B500 on a polyester fabric Po1ymon PES 65/36, using a 1ow-pressure table.

Keywords

Transparent lining, cold-Lining, transparent painting, polyester fabric, Polymon, Stabiltex, Plextol B 500, solvent re-activation, low-pressure table
Transparent Cold-Lining of a Transparent Painting

Soren Bernsted Conservator of Paintings Faelleskonserveringen
Art Conservation Center Kronborg 10 b
DK-3000 Elsinore, Denmark

Introduction
The conservation of paintings has undergone rapid development, particularly within the past decades. This is mainly due to the advent of synthetic polymers in, for example, binding agents. The development has not been nearly as rapid for painting canvases, especially as regards transparent support canvases.
The earliest described transparent back support was made on a rigid vinyl sheet with a copolymer vinyl resin. This was described by S. Keck in 1940 (1). About 20 years later, A. Boissonnas introduced a wax-lining made on a fiber glas fabric (2). For a long period of rime, this type of lining support was prevalent. Subsequently, the method was improved by E. Pacoud-Reme, who described in 1981 how to produce the translucent pure wax/resin mixture for transparent linings (3).
However, fiber glas fabric for lining failed to provide sufficient support to prevent the return of planar distortions in severely distorted surfaces. To circumvent this problem, G. Berger used a sandwich design of Mylar, fiber glas fabric, and BEVA(R) (4). Berger later described several different transparent linings with BEVA(R) and fiber glas canvases. As a replacement for sandwich linings, in 1981, Albert Albano described how to support the fiber glass canvases with Akemi, a transparent flowing polyester resin (5).
Suitable fiber glas canvases are rarely available, however, in widths exceeding 1.2 m (47.24"). To my knowledge, fiber glas canvases exceeding 1.2 m are of such heavy-duty quality that their transparency quality is, unfortunately, much impaired.
Previously, if you wanted to avoid joins and nevertheless wanted to make a transparent lining, these two objectives have been almost incompatible when the smallest dimension of the painting exceeded 1.2 m. I have, therefore, investigated this marrer in regard to what other types of transparent canvases are available.
Thin polyester canvases have a very satisfactory transparency. The Schweizerische Seidengazefabrik is a manufacturer of both the monofilament Polymon canvas and the multifilament Stabiltex canvas. They are available in widths up to 2.7 m (66.92"). Monofilament means that each thread has been produced from one fiber, whereas the multifilament quality has been produced from several thin fibres spun into one thread.
I found that the monofilament Polymon canvases had the highest transparency. Contributing to this, in the case of multifilament threads, there is a greater risk that air pockets are formed in the thread between the spun fibers. Furthermore, the Polymon canvases are slightly more rigid than the Stabiltex canvases. Thus, the Polymon canvases work better in preventing a return to planar distortions.
Polymon-fabrics can be obtained in several finenesses of weave. Thread diameters range from 27 micrometers for the finest fabric to 1000 micrometers for the coarsest fabric (6).

There are several advantages of Polymon-fabrics, according to the manufacturer:
1. Tensile strength: (Dry) From 45-60 kg/mm2 (65,000-85,000 psi); (Wet) 100% of dry strength.
2. Dimensional stability: Excellent.
3. Lors- moisture-absorption: At 65% RH and 25°C approximately 0.4%;
95°é RH and 25°C approximately 0.5%.
4. Chemieal resistance: Polyester fabrics are highly resistant to attack by solvents and chemicals. On1y some phenolic compounds and hot nitrober.zene dissolve the fabric.
5. Durability: Polymon-tabrics are flot atfecte3 bv ultravioletradiation and have a good resistance to oxidizing agents. In addition, they have an estremelv good resistance to decay, bacteria, etc.









Conservation of a transparent painting


The painting in this study originates from the masonic-related society known as "Kjxden" (the Chain). It is an allegoric painting attributed to a Danish painter, Nicolaj Abildgaard, in 1783.

Technique

The painting is circular, measures 2.53 m(99.6") in diameter, and is stretched tightly onto a collapsible stretcher. The painting is painted with oil paint on a starch-impregnated cotton canvas. This type of support is normally used as painting ground in the transparent painting technique, as it is much more translucent than gesso-grounded linen canvases.
In the transparent painting technique, each individual layer of paint in the painting has to be transparent in order te, attain the transparency effect. Light and dark color areas are created by varying the thickness of the paint layer. Thus, thick paint layers will produce dark colors.
Transparent paintings are not automatically translucent. While paintings generally are to be viewed in reflected light, transparent paintings should be viewed in a mixture of transmitted and reflected light. The greatest effect is attained with transmitted light only. This means that the materials used for the conservation of such paintings have to meet special requirements. All materials have to be as transparent as possible.

Condition

The cotton canvas was in a very critical state prior to treatment. The canvas threads were very deteriorated and, therefore, they broke easily. The left half of the painting had a cross-shaped tear running 80 cm (31.5") in the vertical direction and 45 cm (17.7") horizontally. The damage had been secured locally with patches earlier on, but these had prevented the light from passing through. This part of the painting, therefore, appeared black. In addition, the painting had several large and small tears and holes (Sec fig. 1). The starch was stable, but forms of illumination used in the past, such as tallow candles, oil lamps, and gas lamps, had discolored the reverse side of the canvas.

Conservation

The largest tears of the painting were locally secured with polyester fabric Polymon PES 65/36 impregnated with BEVA(R) 371. Minor tears were secured with dried BEVA(R) by bonding the edges of the tears with tiny pieces of adhesive and a hot spatula.

The painting was then mounted on a stretcher and humidified in order to subsequently remove planar distortions on a low-pressure table (7). After humidification, it was remarkable how the crumbled canvas regained its previous strength. Next, the reverse side of the painting was cleaned with water with an admixture of Agepon.

The transparent painting had been painted on a starch-impregnated cotton canvas. In order to prevent the binding agent of the cold-lining from penetrating the painting, the reverse side of the painting was sized with corn starch. The polyester fabric Polymon PES 65/36 was stretched onto a work frame, and then n"'e thin coats of Plextol B 500 were applied (Cool. Each coat was allowed to dry :-r 12 hours bet-ween applications. The binding agent was next activated with _ t_s..-applied toluene after «-hich the Po1ymon fabric was placed on the reverse ~_:1~: painting. This cold-iining took ~la~e on a low-pressure table.
Schweizerische Seidengazefabrik has several types of polvester fabrics, but in
this particular case I found that the polyester fabric Polymon PES 65/36 was
the mot suitable. Figure 2 shows the painting after conservation.
Conclusions
The results of the conservation treatment of the transparent painting described in this paper showed that the thin polyester fabric Polymon PES 65/36 was
very suitable for a transparent lining. The polyester fabric is available in widths up to 2.7 m(66.92"), should treatment require large, unjoined pieces of fabric
to line paintings.
The painting was restored in the autumn of 1989. Since that time, no changes in the painting surface, structural distortions, tears, or yellowing of the materials
used have been observed.
Acknowledgements
I wish to thank "The National Workshops for Art & Crafts, Old Dock Warehouse", Copenhagen for making the conservation facilities available during this conservation process. I also wish to thank conservator Mr. Steen Bjarnhof for making it possible to use these very excellent facilities.



Materials

Stabiltex & Polymon. Schweizerische Seidengazefabrik AG Zürich, Grütlistrasse 68, Postfach, CH-8027 Zürich 2, Switzerland.
BEVA(R) 371. Heat-activated adhesive (composition). Lascaux Restauro. Alois K. Diethelm AG, Farbenfabrik, CH-8306 Brüttisellen, Schweiz.
Plextol B 500 (methyl methacrylate copolymer emulsion). Known in USA as Rohamere B 500. Rühm GMBH Chemische fabrik, Postfach 4242, Kirschen
allee, D-6100 Darmstadt 1, Germany.
Agepon. Wetting agent (composition). Agfa-Gevaert, D-5090 Leverkusen 1, Germany.
References
1. Sheldon Keck, "The Transfer of a Small Icon to a Support of Vinyl Resin," Technical Studies 9 (1940): 11-20.
2. Alain Boissonnas. "Relining with Glass-Fiber Fabric," Studies in Conservation 6 (1961):
26-29.
3. E. Pacoud-Reme, "Trois cas de rentoilage transparent faits par G. Ten Kate au service de la restauration de peintures des musées nationaux" (Paper delivered at the Sixth Triennial Meeting of the International Council of Museums Committee for Conservation, Ottawa, 1981), 2/11-1.
4. Gustav A. Berger, "Unconventional Treatments for Unconventional Paintings," Studies in Conservation 21, no. 3 (1976): 115-128.
5. Albert Albano, "A Semi-rigid Transparent Support for Paintings Which Have Inscriptions on their Fabric Reverse and Acute Planar Distortions,"Journal of the American Institute for Conservation 20, (1981): 21-27.
6. Schweizerische Seidengazefabrik AG Zürich, Grütlistrasse 68, Postfach, CH-8027 Zürich 2, Switzerland.
7. Volker Schaible, "Reflexions sur la formation de cuvettes à la surface des peintures sur toile" (Paper delivered at the Ninth Triennial Meeting of the International Council of Museums Committee for Conservation, Dresden, 1990), 139-144.
8. V.R. Mehra, "Further Developments in Cold-lining (Nap-bond System)" (Paper delivered ai the Fourth Triennial Meeting of the International Council of Museums Committee for Conservation, Venice, 1975), 11/5-1.
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Amélie

Amélie


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MessageSujet: doublage transparent merci le forum   doublage transparent EmptySam 21 Nov 2009 - 16:23

Grâce à toutes vos informations j'ai trouvé une solution à un problème de consolidation d'un relief en plâtre au revers.
Il 'agit d'un plan relief en plâtre peint, très fin, inséré dans un cadre en bois. Malgré la présence de toile de jute dans le plâtre et du cadre ainsi que d'une papier de doublage, le relief est fissuré à cause de probablement tractions lors des manipulations.
Ne souhaitant pas faire disparaître le papier de doublage bleu qui est probablement original mais ne remplit plus sa fonction (il est devenu cassant et se décolle dans de nombreux endroits), j'ai renforcé le dos de mon plâtre avec des bandes d'in-tissé de polyester collées au Plextol B 500. Ce n'est pas absolument transparent évidemment mais on sent quand même le papier en-dessous ce qui n'aurait pas été possible avec des bandes plâtrées.
Je mettrai une photo dès que je les aurai chargées.
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alchimie




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MessageSujet: Re: doublage transparent   doublage transparent EmptySam 9 Jan 2010 - 10:58

Bonjour à tous et bonne année 2010

Je m'excuse de ne pas avoir répondu plus tôt, j'ai été en déplacement à l'étranger.

Merci pour toute vos réponses. Par chance nous n'avons pas encore pris de décision pour cette toile, mais la date butoire approche.


Je vous poste quelques photos, (je ne me souvenais pas qu'elles avaient été aussi mal prise .. Embarassed )

https://2img.net/r/ihimizer/img63/6176/photo0031zt.jpg
https://2img.net/r/ihimizer/img704/1671/photo0193z.jpg
https://2img.net/r/ihimizer/img704/6064/photo0069l.jpg

A l'atelier, nous ( ma collège et moi) avions proposer d'acheter de la toile en fibre de verre ou de la crépeline de soie, mais notre requête est restée sans réponse.

A ce jour la toile n'est pas rentoilée et nous n'avons pas fait de bandes de tensions.

Je connais Christiane de Castaignère, elle a été ma tutrice durant un stage efféctuée au CDCROAC, je vais lui envoyer un mail.

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CM




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Date d'inscription : 18/03/2008

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MessageSujet: Re: doublage transparent   doublage transparent EmptyDim 10 Jan 2010 - 20:37

Bonjour et meilleurs vœux pour cette nouvelle année,

Peux tu nous indiquer les dimensions de cette peinture. A priori (à partir des photographies), je ne vois pas vraiment la nécessité de doubler cette toile.
A quelle distance du bord de la toile se trouve l'inscription? Si les bandes de tensions ne sont pas montables, l'inscription n'est elle pas dans ce cas cachée par un montant du châssis ?

Pour répondre à la fragilité de l'œuvre, pourquoi ne pas installer une protection dans la feuillure du cadre (si il existe) et un dos transparent facilement amovible.

J'arrête ici mes questions.
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LN

LN


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MessageSujet: Re: doublage transparent   doublage transparent EmptyMar 12 Jan 2010 - 8:18

Je suis comme CM, je voudrais bien connaître le format. Comme lui aussi, d'après ce que je vois, je ne comprends pas bien la nécessité d'un doublage. Peut-on en savoir un peu plus ?
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